Sådan virker en helikopter

Sådan virker en helikopter

juli 3, 2021 0 Af Tine Greve

Her på Avionic er vi som bekendt vilde med fly. Men det er ikke kun charterfly som er interessante, det gælder også kampfly, små privatfly og helikoptere.

Det spændende ved helikopteren er i særdeleshed måden den virker på, fordi det er ret anderledes end det vi ser på andre flytyper. Læs med og bliv klogere.

En helikopter er meget manøvredygtig og de kan lande og lette fra steder hvor andre fartøjer kan have svært ved at lande. Grunden hertil er at de kan starte og lande lodret og er meget manøvredygtige.

Navnet helikopter kommer af to græske ord. Helix som betyder snoning, spiral og pteron som betyder vinge.

Det virker sådan her

Helikopteren er den type luftfartøj som bruger to roterende vinger til at flyve. En rotor ovenpå kabinen, og en rotor på halen.

Helt basalt så gør det sig gældende, at for at få en genstand til at flyve, skal opdrift være stærkere end tyngdekraften.
På en helikopter er det rotorbladene som skaber opdrift når de roterer. Bladene har en afrunding på oversiden, som gør at luften rejser hurtigere på den ene side af bladet, og det er dette som skaber opdriften.

Når motoren er startet og motoren når det optimale omdrejningstal vil helikopteren flyve lodret op, ved at indfaldsvinklen på rotorbladene ændres så de giver opdrift.  

Helikopteren kan tilgengæld ikke flyve uden både sin rotor på kabinen og halerotoren. Det skyldes, at hvis der kun sad en rotor på taget ville helikopteren faktisk begynde at snurre rundt om sin egen akse. Halerotoren skaber en modkraft som holder helikopteren stabil i luften. Den kraft kan også imødekommes ved at der er to rotorer på taget af helikopteren.

Vil du gerne mærke disse fantastiske kræfter overvinde tyngdekraften? Flyv Helikopter fra flere forskellige steder i Danmark og nyd samtidig godt af at se Danmark oppefra.

Stadig nysgerrig på hvordan det virker? Se denne video som forklarer det rigtig fint.